.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خطر کمبود کارگر نیمه‌ماهر برای واحدهای تولیدی در مازندران ؛
تهدیدی خزنده برای واحدهای صنعتی / کارهست ، کارخانه هست ، کارگر نیست!
شمال نیوز : شمال نیوز: چند سال است در برخی استان‌ها همچون مازندران، صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی، مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی هشدار می‌دهند که در استان مازندران کارگر نیمه‌ماهر به اندازه کافی نداریم و ادامه این وضعیت می‌تواند موجودیت بسیاری از صنایع استان را به مخاطره بیندازد.
تهدیدی خزنده برای واحدهای صنعتی / کارهست ، کارخانه هست ، کارگر نیست!

شمال نیوز : چند سال است در برخی استان‌ها همچون مازندران، صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی، مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی هشدار می‌دهند که در استان مازندران کارگر نیمه‌ماهر به اندازه کافی نداریم و ادامه این وضعیت می‌تواند  موجودیت بسیاری از صنایع استان را به مخاطره بیندازد.  

 

به موازات آن برخی جوانان بیکار تمایلی به آموختن کارهای فنی و مهارتی ندارند و برخی جوانان تحصیل‌کرده نیز به جای تلاش برای آموختن مهارت، در فضای مجازی به دنبال ارز دیجیتال هستند تا یک شبه ره صد ساله را طی کنند.

 

بازنشسته یکی از دستگاه‌ها در این زمینه به «استقلال ایرانیان» گفت: پسر و دامادم که کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند، در این بازار حدود دویست میلیون باختند و هیچ راهی نیز برای زنده کردن سرمایه خود ندارند.

 

وی همچنین افزود: به پلیس فتا مراجعه کردیم اما به ما گفته شد منبع این قبیل کلاهبرداری‌ها، مجهول و سرور آن نیز خارج از کشورقرار دارد.  

 

 در میان علاقه شدید خانواده‌ها بر این‌که فرزند خود را به رشته تجربی بفرستند تا در آینده دکتر شود به نظر می‌رسد بسیاری جوانان، تمایلی به مهارت‌آموزی ندارند و ترجیح می‌دهند به مسیرهای دلالی بروند تا در کوتاه‌زمان به سرمایه کلان دست یابند و متأسفانه برخی اتفاقات و ویژه‌خواری‌ها نیز جوانان را از بازار کسب و کار واقعی دور کرده است و آنان را در دام خیال‌پردازی گرفتار ساخت.

 

گرایش جوانان به سمت شرکت‌های هرمی که دو دهه گذشته، تشدید شده بود نیز با این انگیزه انجام می‌شد که در کوتاه‌زمان،  پولدار شوند در حالی‌که هر کسی الفبای اقتصاد را بداند تأیید می‌کند هر فردی که بدون تلاش و زحمت، به موفقیت مالی برسد، محتمل است خیلی زود آن موفقیت را از دست بدهد.

 

 

نکته مهم بعدی این است که در فرهنگ ما نیز همواره بر کار و تلاش تأکید شده و شعر معروف «برو کار می‌کن مگو چیست کار// که سرمایه جاودانی است کار» بر همین موضوع اشاره دارد . هرچند جوانان امروز که تعلق به همین فرهنگ دارند، عکس آن را می‌خواهند و می‌گویند «مرو کار می‌کن بگو چیست کار ؟!»   

 

• درصورت ادامه این روند، واحدهای صنعتی طی ده سال آینده با توقف تولید، مواجه خواهند شد

 

دکتر مجتبی رضوی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی استان مازندران پس از اتاق بازرگانی، نیز در این زمینه هشدار داد و گفت: همین امروز بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی ما نیاز به کار ماهر و نیمه‌ماهر دارند.       

 

وی که خود نیز تولیدکننده و در صف فعالان بخش خصوصی مازندران است باور دارد از امروز باید اقدامی کرد و پیشنهاد می‌کند لازم است با همکاری مدیران شهرک‌های صنعتی و فعالان تشکل‌ها، اداره‌کل صمت استان و اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین آموزش و پرورش استان با مشارکت هنرستان‌ها،  جلوی توسعه این مشکل گرفته شود . در غیراین‌صورت چرخ بسیاری از تولیدی‌ها طی ده سال آینده با توقف مواجه خواهد شد.    

 

• جوانان تمایل به مهارت‌آموزی از خود نشان نمی‌دهند 

 

یکی از فعالان حوزه چاپ و نشر ، دستگاه‌ها و تجهیزاتی دارد که به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کند ، کارگری در مجموعه‌اش فعال است که دقیقاً سی و یک سال در کنار این دستگاه‌ها کار کرده و نقص‌های روزانه دستگاه‌ها را  به‌خوبی می‌شناسد و رفع عیب آن را بهتر از سازندگان دستگاه که وارداتی است، می‌داند.

 

 

وی می‌گوید : طی ده سال گذشته هرچه تلاش کردم تا نیروی جدیدی به مجموعه بیاورم تا توسط این فرد، آموزش ببینند، موفق نشدم و چند جوانی که آمدند پس از مدت کوتاهی، علاقه‌ای نشان ندادند و مجموعه را ترک کردند.

 

 

این فعال اقتصادی همچنین گفت: پس از بازنشسته شدن تنها نیروی ماهر مجموعه، از وی خواهش کردم با حقوق مکفی در مجموعه من بماند تا کار بر زمین نماند به‌ویژه این‌که دستگاه‌ها و تجهیزات ما قدیمی هستند و با شرایط نرخ ارز و کشش پایین بازار، امکان جایگزینی این دستگاه‌ها با تجهیزات مدرن و امروزی را نداریم.       

 

• بیشتر کارجویان فاقد مهارت هستند

 

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درسفر به استان مازندران، کمبود نیروی کار ماهر را از جمله مشکلات کارفرمایان برای تامین نیرو بیان کرد.

 

حجت‌الاسلام صحبت‌اله رحمانی در اولین رویداد مردمی اشتغال در مازندران با بیان این‌که مازندران در رشد و توسعه کشور نقش مهمی دارد، با اشاره به برنامه دولت در حوزه اشتغال و کار، تلاش و کوشش در این حوزه را الزامی دانست و گفت: بیکاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش یافت و نشان از تلاش و زحمات همگان است.

 

رحمانی با بیان این‌که باید به مردم پاسخگو باشیم زیرا مردم همه توان خود را گذاشته‌اند و کارفرمایان تمام سرمایه را به میدان آوردند، افزود: وزارت تعاون تلاش می‌کند تا گره‌ای از کار مردم باز شود.

 

معاون حقوقی وزارت تعاون کمبود نیروی کار ماهر را از جمله مشکلات کارفرمایان برشمرد و آن را نیاز روز جامعه دانست و گفت: وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای سنگین است زیرا باید به سمت مهارت و آموزش برویم.

 

رحمانی با بیان اینکه جویای کار ماهر نداریم، گفت: بیشتر کارجویان فاقد مهارت هستند و آنچه که معضل جامعه ما بوده عدم مهارت آموزی و مدرک‌گرایی است.

 

وی چشمه جوشان اشتغال را یادگیری مهارت برشمرد و گفت: باید به روزی برسیم که مازندران در حوزه بیکاری منفی شود و نیروی کار را از استان‌های دیگر وارد کند زیرا فرصت‌های زیادی در مازندران وجود دارد.

 

در پایان این گزارش لازم است تصریح کنیم نقش آموزش و پرورش و فعالیت هدفمند هنرستان‌ها در تدبیر این مشکل، می‌تواند محوری باشد. هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای با امکانات و تجهیزاتی که دارند، این ظرفیت  را دارند تا تعداد قابل‌توجهی  کارگران نیمه‌ماهر تربیت کنند و در این زمینه نیز لازم است به آگاهی خانواده‌ها رسانده شود که اگر دانش‌آموزان خود را با یک مهارت فنی به سطح دیپلم برسانند، بلافاصله پس از انجام خدمت در نزدیک‌ترین واحد صنعتی وتولیدی به کار گرفته خواهند شد.  

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.093 seconds.